Aiheellisia kysymyksiä

Kivun, säryn, kiukun ja kyyneleiden jälkeen menee taas vähän paremmin. Viikonloppuna tuli käsipallossa turpaan sekä kuvainnollisesti että ihan konkreettisesti, josta muistutuksena 3040 mustelmaa käsivarsissa, kymmenkunta jaloissa sekä musta-sini-keltainen silmä ja poski, päivä päivältä kaunihimpi.

Tänään sitten pelattiinkin hyvä peli, voitettiin ja kausi jatkuu sittenkin. Ja olen melkein valmis julistamaan tämäniltaisen kivoimmaksi käsipallo-ottelukseni sitten kevään 2003. (Mikä kertoo jotain siitä, millaisia viime vuodet ovat olleet. Mikä taas kerran herättää aiheellisen kysymyksen, että miksi helvetissä teen tätä. Äitini tiedusteli samaa, kun näki eilisen henkisen tilani, naamani ja käsivarteni.) Kylläpä tunnelmat voivat nopeasti muuttua.

Toinenkin ilonaihe tässä päivässä, mutta vähän ristiriitaisempi. Tein helmikuussa erään aivan kamalan esseen, kun nyt kerran yritän epätoivoisesti pyristellä opinnoissani johonkin. Se oli todellakin hirveä kokemus, yliopistoaikani kauhein tehtävänanto. Kaksi viikkoa hakkasin päätä seinään, enkä keksinyt, miten siitä selviäisin. Tavoitteet eivät todellakaan olleet korkealla. Mutta silti, en kerta kaikkiaan keksinyt, miten kukaan ihminen voi mitenkään soveltaa annettua menetelmää ja aineistoja annettuun tehtävään.

Otin jopa töistä kaksi päivää rästivapaata saadakseni esseen tehtyä. Istuttuani ensimmäisenä vapaapäivänä kahdeksan tuntia työn ääressä olin edelleen nollapisteessä. Toisena vapaapäivänä raavin sitten vain aivan väkisin jotakin roskaa kasaan ja päätin luottaa jälleen käsitykseeni yliopistomme tasosta. Käsitys on se, että jos opiskelija on vaivautunut kirjoittamaan kymmenen sivua tekstiä, niin ei sitä reputeta.

Alkoi kuitenkin olla jo kuumat paikat, kun palautuspäivästä oli monta viikkoa, eikä tuloksia kuulunut. Minulla on aika paljon pelissä tämän tehtävän kanssa, se olisi pakko saada läpi, jotta tulevaisuus ei menisi taas uusiksi. Rupesin jo viime viikolla syyttämään itseäni, että miksi en sittenkin panostanut siihen enemmän. Miksi en soittanut opettajalle ja kysynyt selityksiä tehtävänantoon. Miksi en kerännyt edes aineistoa kunnolla. Kuitenkin opettaja mennyt tarkistamaan, että otinko nyt kaiken kriteereihini sopivan. Miksi en kirjoittanut enempää analyysiä. Miksi en jaksanut tehdä mitään kunnollisia loppupäätelmiä. Miksi kritiikkini tehtävänantoa kohtaan oli pari ylimalkaista lausetta, tehtävän mahdottomuuden olisin nyt ainakin osannut selittää, jos olisin vain viitsinyt. Miksi aina luotan tuohon typerään käsitykseeni. Joskus se vielä lyö silmille.

Lopulta tänään tuli tieto. Läpi meni. Huoh. Ihanaa. Mutta mikä arvosana?

Sain vitosen.

Eihän tässä ole mitään järkeä. Omilla epätieteellisillä maalaisjärki- ja toimittajakriteereilläni (esim. kysymykseen vastaaminen, tekstin sisäinen koherenssi, lähteiden käyttö) en olisi kuuna päivänä päästänyt läpi tekelettäni. Sitten joku tutkija arvostelee sen vitosella.

Aika masentavaa. Miksi opiskella yliopistolla yhtään mitään?

2 kommenttia artikkeliin ”Aiheellisia kysymyksiä

  1. Auts, mustalle silmälle pihvi. Urheilu on tuhoisa ilmiö, olen aina ajatellut näin. ;)

    Yliopiston kriteereistä: itse arvioin, että yliopiston kriteerit menevät niin, että ykkösen saa jos palauttaa muodoltaan väärän (esim. väärää kirjaa tai liian vähäistä määrää kirjoja) esseen, kakkosen jos elementit ovat kunnossa mutta essee esim. liian lyhyt, kolmosen jos kirjojen keskeinen sisältö on referoitu joten kuten, nelosen jos se on referoitu hyvin ja vitosen jos esseestä löytyy yksikin oma ajatus.

    Suomalaisessa koulutusjärjestelmässä ei ainakaan minun eteeni ole koskaan laitettu yhtään vaikeaa koetta tai omaan ajatteluun kannustavaa arvostelukriteeriä, ja nyky-yliopistolla se kyllä näkyy.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s