Hur svårt kan det va

Olen ollut onnellinen ruotsalaisen pankkitilin omistaja viime syksystä alkaen. Alku oli jännittävää. Sain juosta pankissa harva se päivä mitä kummallisemmilla asioilla. Esimerkiksi tällaisen keskustelun kävin pankkivirkailijan kanssa:

Minä: Hei, minulle soitti joku Suomen Nordeasta ja sanoi, että minun pitäisi tulla passini kanssa käymään ja pyytää teitä ottamaan siitä kopio ja lähettämään se Göteborgin toimipisteeseenne jollekin Anne-Marie Petterssonille.

Virkailija: Jaa. En mä kyllä löydä meidän henkilöstötietokannasta ketään Anne-Marie Petterssonia.

Minä: No oisko se Petterson yhdellä ässällä vaikka?

Virkailija: Ei löydy. No, kirjoitan tähän kuoreen Anne-Marie Petterson ja laitan sisäiseen postiin.

Minä: Ei kuule kyllä se varmaan olisi hyvä ensin selvittää, että kuka tätä passikopiotani tarvitsee. Kuka teillä hoitaa näitä Suomesta tehtyjä tilinavauksia?

Virkailija: En minä tiedä, en valitettavasti osaa auttaa.

Minä: Voisitko nyt yrittää kuitenkin, kun tässä ois niinku tavallaan asiakashankinnasta kyse?

(Hetken tietokoneen räpläämisen ja muutaman puhelun jälkeen AMP löytyi ja passikopio meni perille.)

Pakko kertoa vielä toisestakin hieman absurdista kerrasta. Silloin halusin Check In -asiakkaaksi.

Virkailija: Ei tämä kone anna minun tehdä sinulle Check In -sopimusta.

Minä: Ai. Miksei?

Virkailija: En minä tiedä. Tämä on alle 29-vuotiaille.

Minä: Ja minä olen 27.

Virkailija: Niin.

Minä: No mitäs nyt sitten?

Virkailija: Onko sulla verkkopankkitunnukset? No täytä netissä hakemus.

Minä: Että sitä ei voi täällä konttorissa nyt tehdä?

Virkailija: Ei.

Näiden kokemusten jälkeen olen pyrkinyt pysyttelemään erossa pankkiasioista. Olen käyttänyt tiliäni vain pankkiautomaatin kautta. Eilen oli ensimmäistä kertaa ihan pakko maksaa verkkopankissa yksi lasku. Se meni melkein yhtä näpsäkästi kuin on viime aikoina sujunut Sampo Pankissa.

Oli tilinumero ja oli joku clearing-numero. Räpläsin tilinumeroa tilinumerokohtaan kymmenellä eri tavalla. Välilyöntien kanssa ja ilman, väliviivoilla ja ilman. Ei pelittänyt. Lopulta löysin nettisivuilta ohjeet. Tiedoksi kaikille, joiden joskus tarvitsee kirjoittaa ruotsalainen tilinumero tilisiirtoon, näin se menee (Itse tein tilisiirron Swedbankiin, ja se taisikin olla kaikista noista vaihtoehdoista haastavin):

Kontonummer – Skriv in det kontonummer du vill föra över pengar till, clearingnummer och kontonummer, totalt 11 siffror.
Om kontot finns hos någon av följande banker ska kontonumret anges på särskilt sätt:

SVENSKA HANDELSBANKEN – Ange kontonumret som normalt är 9 siffror. Om kontonumret har färre siffror, fyll på med nollor i början av kontonumret.

SWEDBANK (F.D. FÖRENINGSSPARBANKEN) – Om clearingnumret börjar på 8 anger du det femsiffriga clearingnumret och därefter kontonummer, totalt 15 siffror. Ange inga streck (-) eller punkter (.) i clearingnummer eller i kontonummer. Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret. Om clearingnumret börjar på 7 anger du totalt 11 siffror.

DANSKE BANK SVERIGE / DDB – Ange clearingnummer och därefter kontonummer som är 10 siffror. Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret.

DANSKE BANK SVERIGE / OGB – Ange clearingnummer och därefter kontonummer som är 7 siffror.

SPARBANKEN FINN, SPARBANKEN GRIPEN, SVERIGES RIKSBANK, – Ange clearingnummer och därefter kontonummer som är 10 siffror. Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret.

ANDRA SPARBANKER – Om du vill föra pengar till andra sparbanker än de som finns i listan, använd Swedbank enligt ovan.

PlusGirot – Ange clearingnummer 9960 och därefter kontonummer som är 10 siffror. Om du endast har det korta PG-numret kan du istället göra en betalning till PlusGirot under menyvalet Till PlusGiro och Bankgiro i vänstermenyn.

6 kommenttia artikkeliin ”Hur svårt kan det va

  1. Lopetin tilini vuosi sitten, tapahtumapaikkana Nordea Drottninggatanin ja Kungsgatanin risteyksessä.

    Minä: Hei, haluan lopettaa tilini. En muista tilinumeroani, mutta tässä on henkkarini ja ruotsalainen henkilönumeroni on 770889-XXXX.
    Virkailija: En löydä tiliä.
    Minä: Jos pääsen nettipankkiin, voin tarkistaa tilinumeroni sieltä.
    Virkailija: Joo, käy asiakaskoneella ja tule sitten takaisin.

    Kävin 10 metrin päässä asiakaskoneella, katsoin tilinumeroni nettipankista ja vein numeron lapulla pankkineidille, joka lopetti tilin.

    Et tilinumero sit mukaan, kun lopetat tilin. Pisteet siitä, ettei virkailija missään vaiheessa ihmetellyt syntymäaikaani.

    Tykkää

  2. Pakko nyt osallistua keskusteluun. Itselläni on myös ruotsalainen pankkitili, jonka olen jo kaksi kertaa lopettanut, mutta joka edelleen on olemassa.

    Lopetusyritys II: Tilinumeroa ei tarvinnut itse tietää, se selvisin henkkarin perusteella. Virkailija leikkasi pankkikorttini kahtia ja ilmoitti lopettavansa verkkopankkitunnukseni.

    Tämän jälkeen hän kertoi ettei voikaan lopettaa tiliä kuin vasta kuukauden kuluttua. Ja tällaista toimeksiantoa en voinut jättää sisään, vaan minun tulisi palata asiaan myöhemmin. Kun kerroin muuttavani Suomeen yrittäen viitata siihen että minun on hankala asioida samassa konttorissa myöhemmin, virkailija ystävällisesti kysyi enkö voisi joskus käydä vaikka risteilyllä hoitaakseni tilin lopetuksen.

    Selviteltyään asiaa noin puoli tuntia, virkailija päätyi siihen että luultavasti (ehkä, kanske) tilin lopetus onnistuisi jos lähettäisin allekirjoitetun kirjeen konttoriin. Ja vartin selvittelyn jälkeen hän myös kykeni antamaan minulle osoitteen johon kirjeen voisi lähettää.

    En ole tätä kirjettä vielä lähettänyt ja nyt veronpalautukseni ovat jumissa Ruotsissa (”lopetetut” verkkopankkitunnukseni jostain syystä toimivat yhä, mutta ulkomaanmaksuja niillä ei voi tehdä), pitää varmaan lähteä risteilylle jonain arkipäivänä.

    Kanske jag måste komma och hälsa på dig, Joanna!

    Tykkää

  3. Vaikuttaa kovin yleiseltä ongelmalta pankkitiliasiat Ruotsissa. Minulle aikanaan väitettiin, etten voi avata samordningsnummerilla kuin säästötilin, johon ei saa korttia eikä nettipankkitunnuksia. Joku vähän kokeneempi pankkitäti sitten osasi ensimmäistä neuvoa ja kunnon tilin avaaminen onnistui. Ja lisäksi sain ns. nuorisotilin, vaikka aluksi kone oli virkailijalle väittänyt, että olen liian vanha, vaikka totuus oli toisenlainen.

    Tykkää

  4. Huh! Tulee kyllä mieleen että onkohan Suomi vaan tavallista toimivampi maa. Muistikuvani mukaan Englannissa loukutettiin vaihtareita jollain ihme periaatteella että vuokrasopimusta ei voinut tehdä ilman että omisti englantilaisen pankkitilin ja pankkitiliä ei puolestaan saanut avattua ilman englantilaista osoitetta. Itse asuin kampuksella ja selvisin puoli vuotta suomalaisella tilillä, onneksi.
    PS koska tuut Suomeen? :)

    Tykkää

  5. En uskaltaisi vetää tuota johtopäätöstä, kun en ole Suomessa yrittänyt ulkomaalaisena hoitaa pankkiasioita. Mutta ainakin tilinumerot siellä on aika paljon selkeämmät!

    Haha, Ranskassa tuohon kehään kuuluu vielä sähkösopimuskin, muistaakseni niin että et saa vuokrasopimusta jos ei ole pankkitiliä, et saa pankkitiliä jos ei ole sähkösopimusta, ja et saa sähkösopimusta jos ei ole vuokrasopimusta…

    Tuun Suomeen kesäkuun puolivälin tienoilla, vähän ennen. Sit nähdään..

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s